Biisintekijä voi tehdä kustantajan kanssa niin sanotun house writer -sopimuksen. Se on määräaikainen sopimus, jolla biisintekijä lupaa kustantajalle oikeudet biiseihin sovitun mukaisesti.
Biisintekijä ja kustantaja sopivat muun muassa sopimuksen kestosta, purkamisehdoista sekä siitä, mitä työtä sopimus koskee ja mitä ei. Tärkeää on sopia myös ennakoista ja siitä, mikä prosenttiosuus tekijänoikeustuloista luovutetaan kustantajalle.
Sopimus voi koskea vain sopimusaikana julkaistuja biisejä, tai se voi koskea kaikkia sen aikana syntyneitä biisejä.
Lisäksi on tärkeää hahmottaa ero house writing -sopimuksen ja teoskohtaisten kustannussopimusten välillä. House writing -sopimuksen kesto on tietty aika, erikseen sovitaan teoskohtaisten kustannussopimusten pituus.
Kustannusennakot eivät ole palkkaa
Kustantaja voi maksaa tekijälle ennakkoa, joka vähennetään tulevista tekijänoikeuskorvauksista. On tärkeää sisäistää, etteivät kustannusennakot ole palkkaa. Ennakko maksetaan siis kustantajalle takaisin. Ennakkoa ei ole pakko ottaa, eikä se ole välttämätön osa house write -suhdetta. Pahimmillaan mopo keulii, ja ennakon määrä on täysin väärässä suhteessa tuleviin tekijänoikeuskorvauksiin. Tästä voi syntyä velkaa, joka ei kuitenkaan ole ulosottokelpoista.
Olennaista on määritellä sopimuksessa, kuitataanko ennakkoa kustantajalle takaisin kaikista biiseistä vai niistä, joita sopimus koskee.
Regina-yhtyeen laulaja Iisa Pykäri työskentelee HMC Publishing Oy:n house writerina. Pykärillä oli tavoitteena päästä kirjoittamaan ammattimaisesti sanoituksia muille artisteille. Alun perin hän ei edes etsinyt kustantajaa ja suhtautui skeptisesti koko alaan, mutta kun HMC:ltä pyydettiin, hän pohdiskeli asiaa kaikessa rauhassa ja päätyi tekemään sopimuksen.
Pykärillä on nyt meneillään toinen sopimuskausi yhtiön kanssa. Hänen sanoituksiaan on päätynyt muun muassa Jannan, Laura Närhen ja Kaija Koon levyille.
Mitä house writerin työ käytännössä on?
”Kustantajalta napsahtelee sähköpostiin leadeja – eli toimeksiantoja: se ja se artisti etsii biisejä – tai kutsuja biisintekoleireille. Saatan myös saada demosävellyksen, josta puuttuvat sanat, tai lähettää kirjoittamani tekstin jollekin luottosäveltäjälleni työstettäväksi.”
Mitä työ on parhaimmillaan? Entä pahimmillaan?
”Parhaimmillaan se on eräänlaisena artistin hovikirjoittajana toimimista. Haastavimmillaan vähän kuin heittäisi ilmaan pussillisen marmorikuulia ja seuraisi, vieriikö jokin niistä toivottuun paikkaan. Kirjoitan sanoja useiden tekijöiden sävellyksiin, mutta antoisinta on räätälöidä laulua yhdessä samoilla taajuuksilla olevan, hyväksi havaitun työparin kanssa. Biisinteossa on aina kyse myös tekijöiden välisistä kemioista, ja se tekee työstä aika jännää.”
Miten työstä maksetaan?
”Tekijänoikeuskorvaukset ovat house writerinkin palkka, eli mitään kuukausiliksoja ei tässä hommassa maksella. Esimerkiksi ennakoista kukin sopii tapaus- ja sopimuskohtaisesti.”
Millaisille ihmisille house writerin työ sopii?
”Oma-aloitteisuutta täytyy ehdottomasti olla. Ja sinnikkyyttä. Täytyy oikeasti tykätä kirjoittamisesta sekä pystyä sietämään äärimmäistä epävarmuutta. Tämä on ehdottomasti epävarminta hommaa, mitä olen ikinä tehnyt. Aluksi tulikin mietittyä ihan liikaa sitä, julkaistaanko tekstejäni vai ei, ja jos, niin milloin. Mutta siinä on jotain tosi kiehtovaa, kun sanoista ja sävellyksestä syntyy jotain enemmän kuin pelkkä osiensa summa. Se ruokkii halua oppia tässä hommassa aina vaan paremmaksi.”
Kirjoittanut: Janne Flinkkilä
Lue myös
Julkaistu: 21.1.2015