Johdanto musiikin julkaisemiseen

Digitaalinen julkaisu, fyysinen levy vai molemmat? Tapahtuuko julkaisu levy-yhtiön avulla vai omakustanteena? Oletko aikeissa julkaista albumin, singlen vai EP:n? Oletko kuitenkin vailla julkaisijaa? Julkaisut tehdään pääasiassa omakustanteisesti – varsinkin uran alkuvaiheessa. 

Omakustanne

Omakustanneäänite tarkoittaa äänitettä, joka on tekijän tai tekijöiden itse rahoittama. Omakustanteella ei siis ole mukana ulkopuolista tuottajaa tai kustantajaa. Tuottajana voi toimia artisti, bändi tai artistin mahdollinen yhtiö. Tuottajalla on aina taloudellinen vastuu äänitteen tekemisestä. Tuottajaa ei pidä sekoittaa esimerkiksi taiteelliseen tuottajaan tai studiotuottajaan. 

Omakustanne on usein tärkein käyntikortti musiikkibisneksessä, sillä ilman omakustanteisesti tuotettua äänitettä on vaikea saada keikkoja tai sopimuksia esimerkiksi levy-yhtiöiden kanssa. 

Jakelu, kaupat ja palvelut

Suoratoistopalveluissa julkaistaan tuhansia äänitteitä joka päivä. Käytännössä kaikki suoratoistopalvelut edellyttävät, että heidän palveluunsa lisättävä musiikki toimitetaan virallisten jakelupalveluiden eli aggregaattorien kautta, joita ovat esimerkiksi: Distrokid, United screens, CD Baby, TuneCore ja Ditto. Jakeluyhtiöitä on maailmalla noin kuusikymmentä. Suosituimpia suoratoistopalveluita ovat tällä hetkellä: Youtube, Spotify, Apple music, iTunes, Google Play Music ja Deezer.

Käytännössä yhteistyö musiikintekijän ja jakelijan kesken toimii näin: 

Ensin tehdään sopimus, minkä jälkeen musiikintekijä toimittaa jakelijalle musiikin ja kansitaiteen tiedostot sekä kappaleiden tekijätiedot. Jakelija huolehtii, että tiedostot ovat oikeassa formaatissa ja toimittaa musiikin palveluun. Jakelijat pystyvät luomaan kappaleille myös tarvittavat ISRC-, UPN-, ja EAN-koodit, joiden perusteella teos tunnistetaan digimaailmassa.

Musiikin julkaisun yhteydessä on syytä olla myös yhteydessä Teostoon ja Gramexiin, jonne voi toimittaa tarvittavat teos- ja tekijätiedot julkaistavista kappaleista. Teosto huolehtii tekijänoikeuskorvausten tilittämisestä julkaistujen kappaleiden tekijöille ilmoitettujen tekijätietojen perusteella. Gramex taas hoitaa tilityksen äänitteen käytön perusteella eli jos kappale soi esimerkiksi radiossa tai sitä käytetään taustamusiikkina jossakin tapahtumassa, Gramex tilittää äänitteellä esiintyville muusikoille korvaukset.

Julkaisun promootio

Julkaisun promootio kannattaa suunnitella hyvissä ajoin ennen julkaisua. Mikäli julkaisu on tehty levy-yhtiön kautta, artisti saa yleensä levy-yhtiön puolelta apua myös promootioon, koska onnistuneet julkaisut ovat myös yhtiön etu. Jokaisella artistilla on kuitenkin oma sopimuksensa levy-yhtiön kanssa, joten tämä ei ole yksiselitteinen fakta. Artistin kannattaa joka tapauksessa osallistua julkaisun promootioon itse, koska henkilökohtainen sisältö kiinnostaa kuulijoita enemmän kuin ulkopuolisen tahon julkaisemat tiedotteet aiheesta. Fanit ja potentiaaliset kuulijat on myös helpointa tavoittaa artistin ylläpitämien sosiaalisen median kanavien kautta.

Kuva: Afa Vuotila

LUE MYÖS:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.