Keikkamyynti: mistä ensimmäiset keikat?

Etenkin uraa aloittelevan bändin on syytä valmistautua keikkataipaleellaan rankkaan työntekoon ja ponnisteluihin keikkojen saamiseksi. Tarjontaa on nykyään paljon ja ajoittain voikin tuntua siltä, että keikalle pääseminen on liki mahdotonta – ravintolanpitäjät eivät välttämättä ole kovin hanakoita esiintyjien kiinnittämiseen, pientenkin klubien keikkakalenterit täytetään jo hyvissä ajoin etukäteen ja festivaaleillekin voi olla hyvin hankalaa päästä esiintymään. Onkin hyvä varautua siihen, että uran ensimmäiset keikat joutuu tekemään talkoohengellä ilman suurta keikkapalkkaa tai kulukorvauksia. Ns. lippuriskikeikkakin, jolloin järjestäjä pitää lipunmyynnistä saatavat tulot kunnes tilan kulut on maksettu ja vasta sen jälkeen korvaa ylijäävästä osuudesta orkesterin kuluja, on melko hyvä kädenojennus aloittelevan bändin suuntaan.

Dex-Viihteen keikkamyyjä Hannu Korhosen ajatuksia keikkamyynnistä.

Yksi keino keventää esimerkiksi esiintymistilan – ravintolan tai klubin – aiheuttamia kuluja on järjestää ilta yhteistyössä esimerkiksi parin kolmen samaa musiikkityyliä edustavan bändin kesken. Yleensä tällainen on helpointa ja tehokkainta järjestää omalla kotipaikkakunnalla tai ainakin suhteellisen lähellä, jolloin suuri osa suhteista ja yhteistyötahoista on jo mahdollisesti valmiiksi tuttuja. Sen lisäksi, että yhteisiltamissa suorat kulut voidaan jakaa useamman orkesterin kesken, on tästä paljon muitakin hyötyjä. Illan markkinointi ja tiedottaminen on helpompaa ja tehokkaampaa, kun sanaa levittämässä on useampia henkilöitä, joista jokaisella on omat, erilaiset kontaktinsa ja sidostahonsa. Samoin usean esiintyjän kesken voidaan sopia osittain samojen soittimien käyttämisestä – esimerkiksi kolmen bändin iltaan ei välttämättä kannata kuljettaa kolmea kokonaista rumpusettiä, vaan voidaan sopia esimerkiksi rumpaleiden tuovan vain oman virvelin, symbaalit ja bassorummun pedaalin. Muitakin kuljetuskustannuksia voidaan karsia esimerkiksi saapumalla samalla kulkuneuvolla ja yhdistelemällä kyytejä. Yhteisiltamissa myös muita vastuualueita, kuten paikan somistus ja koristelu, mahdolliset ohjelmien jakamiset, levymyynnit ja lipunmyynti, voidaan tarvittaessa hoitaa yhteistyönä. Myös loppuillan ikävät asiat, kuten paikan siivous ja laitteiden poiskuljetus on mukavampi tehdä yhteisesti.

Rähinä Liven Mika Sorola kertoo keikkamyynnistä.

Kannattaa myös olla aktiivisesti yhteydessä erilaisiin yhdistyksiin ja organisaatioihin. Monet tahot järjestävät konsertteja, festivaaleja ja tilaisuuksia, joissa on varta vasten jätetty erillisiä esiintymisaikoja uraansa aloitteleville bändeille. Vaikka nämä usein alkuillan ajankohtaan sijoittuvat soittoajat eivät välttämättä ole suuria yleisömagneetteja, tarjoavat ne silti keinon päästä esittämään omaa musiikkia yleensä varsin ammattimaisissa puitteissa. Ja parhaimmassa tapauksessa sana bändin osaamisesta kyllä kiirii.

Musiikki ja sen tekeminen, kuten koko elämäkin usein, sisältää paljon vastavuoroisuutta. Kannattaa siis myös itse aktiivisesti käydä katsomassa bändien esiintymisiä sekä luoda suhteita sekä toisiin orkestereihin että tapahtumajärjestäjiin ja keikkapaikanpitäjiin. Oman bändin demon toimittaminen bändien kiinnittäjälle joko asiallisin saatesanoin varusteltuna tai itse tahdikkaasti esiintyen käteen ojennettuna toimii hyvänä markkinointimateriaalina.

Kirjoittanut: Klas Granqvist
Kuva: Afa Vuotila

Lue myös:

Julkaistu: 17.12.2013