Kuinka saada oma biisi radion soittolistalle?

Radiosoitto on nopea tapa saada artisti tai bändi laajan yleisön tietoisuuteen. Pelkästään sen varaan ei kuitenkaan kannata markkinointi- ja promootiosuunnitelmia laskea. Varsinkin debyyttiartistilla todennäköisyys saada biisinsä formaattiradion soittolistalle on todella pieni.

Nelonen Median radioiden musiikkiosaston esimies Jussi Mäntysaari kertoo, että Nelosen kanaville viikoittain eri reittejä lähetettävistä sadasta biisistä vain muutama päätyy soittoon. Edes hittikanava Loopin soittolistaa ei päivitetä joka viikko.

– Valtakunnalliset ja puolivaltakunnalliset kaupalliset kanavat ovat parempia tekemään keskisuurista artisteista suuria kuin esittelemään kokonaan uusia artisteja. Tuntemattomien artistien uusien biisien esittely on hankalaa lähinnä siksi, että kanavien yleisöt eivät aktiivisesti etsi uutta musiikkia, ehkä hittikanava Loopia lukuun ottamatta, Mäntysaari sanoo.

Formaattiradioissa soittolistalle päätyvät biisit valitsee musiikkipäällikkö tai hänen johtamansa soittolistaraati. Jokaisella kanavalla on oma profiilinsa, joka perustuu kuulijatutkimuksilla kerättyyn tietoon.

Käytännössä tiukkaa formaattia käyttävät kaikki muut kanavat paitsi Radio Helsinki, Bassoradio ja Pohjois-Pohjanmaalla kuuluva Radio Pooki sekä satunnaiset pienet paikallisradiot.

Yksinkertaistettuna formaattiradiot soittavat biisejä, jotka mahdollisimman moni kohdeyleisöstä haluaa kuulla. Tähän asemaan entuudestaan tuntemattoman artistin on vaikea nousta, mutta ei se Mäntysaaren mukaan täysin mahdotonta ole.

– Loppuvuoden 2019 esimerkkinä toimii vaikkapa Behm, jonka maltillisesti promotoitu Hei rakas kohosi pian julkaisunsa jälkeen sekä Spotifyn kuunnelluimpien kärkeen että useamman radiokanavan soittolistalle. Toki Behmin kohdalla voi puhua hänen upeasta äänestään tai sopivasti Pikku G:n ja Keko Salatan biiseillä tutuksi tulleesta nimestään, mutta lopulta juuri Hei rakas -biisi itsessään ratkaisi.

Missä uutta musiikkia soitetaan?

Monella formaattiradiollakin on uuden musiikin esittelyslotteja, joista kannattaa ottaa selvää kanavien verkkosivuilta ja ottaa yhteyttä suoraan niiden tekijöihin. YleX:n Uuden musiikin X -ohjelman ”Nosteessa” esittelee viikoittain yhden bändin tai artistin, jolla ei ole vielä levytyssopimusta tai joka levyttää pienelle indieyhtiölle. Samalla kanavalla nousevia bändejä ja artisteja esittelee myös Teppo Vapauden Uuden musiikin rockshow, jonka toimittaja ottaa biisivinkkejä vastaan myös ohjelman Facebook-ryhmässä. Kaupallisista kanavista esimerkiksi Radio Rockin Laura Vähähyypän ja Jussi 69:n ohjelmissa esitellään satunnaisesti uutta musiikkia.

Alkaako oman biisin saaminen radiosoittoon tuntua liian vaikealta? Silloin on kenties syytä vaihtaa tavoitetta ja satsata muihin markkinointikanaviin. Mäntysaari muistuttaa, että läheskään kaikki musiikin tyylilajit ja tekotavat eivät löydä luontevinta paikkaansa radioaalloilta.

– Vuonna 2020 kaikki artistit eivät tarvitse radiota ollenkaan. Mieti siis, onko musiikkisi vahvemmilla esimerkiksi kokonaisina albumeina tai YouTube-ilmiönä, vai onko se ’radiomusiikkia’.

Ammatikseen artisteille mediahuomiota tavoitteleva ProPromotion Oy:n Taija Holm sanoo saman kuin Mäntysaari: radio ei suinkaan ole ainoa autuaaksi tekevä väline. Hän kehottaa ottamaan yhtä suurella tarmolla digipalvelut haltuun ja hyödyntämään dataa, jonka niistä saa irti.

– Hyvän biisin kanssa ei kannata luovuttaa, ja siksi radioita kannattaa lähestyä aktiivisesti. Ammattitaitoa toki on ymmärtää, missä vaiheessa ei on ei. Maailma tai artistiura ei lopu siihen jos biisit eivät soi radiossa. Menestys voi tulla digipalveluiden, loistavien keikkojen, somepresenssin tai muun medianäkyvyyden saattelemana. Ole kiinnostava ja tee yleisölle laadukasta tuotantoa. Erotu tarinalla ja visuaalisuudella, jotka tukevat ydintä: biisimateriaalia.

Radiopromon kymmenen käskyä

Jussi Mäntysaari (Nelonen Median radioiden – mm. Radio Suomipop, Radio Rock, Radio Aalto, Loop – musiikkiosaston esimies, aiemmin mm. Spotifyn Senior Editor, Radio Cityn musiikkipäällikkö ja YleX:n toimittaja)

  1. Tee biisisi kuuntelu helpoksi. Valitse yksi biisi, jota ajat radioon. Lataa se vaikkapa Soundcloudiin, Dropboxiin tms. palveluun.
  2. Tutustu kanavaan, jolle biisiä tarjoat. Suurimmalla osalla radioista on musiikkiformaatti (tai ”soundi”, jos niin haluaa sanoa), jonka puitteissa ne soittavat musiikkia. Loopille ei kannata tarjota humppaa eikä Radio Rockille dancea.
  3. Kokoa itsellesi realistinen kuva siitä, mitä uusille biiseille kanavalla tapahtuu. Onko olemassa kokonaan uusiin biiseihin keskittyneitä ohjelmia ja ketkä toimittajat niitä tekevät? Monella kanavalla on myös jokin uusien biisien esittelyslotti, vaikkei niille olisi omistettu kokonaista ohjelmaa. Näiden ohjelmien toimittajat ovat uuden artistin tärkeimpiä kontakteja radiossa. Lähesty heitä.
  4. Esittele bändisi/itsesi ja biisi. Älä maalaile äläkä ole tekohauska. Pidättäydy faktoissa ja siinä, mihin bändi on menossa. Biisiin liittyvät knopit auttavat toimittajia esittelemään teidät/sinut mieleenjäävästi, kun he soittavat sitä radiossa.
  5. Soittolistaradioissa vain pieni osa tarjotuista biiseistä päätyy soittoon. Älä siis pety jokaisesta hylkäämisestä.
  6. Kokoa itsellesi muistiin, mitä biisille missäkin radiossa tapahtuu. Listaa voi käyttää hyväksi, kun tarjoaa seuraavia biisejä radiosoittoon.
  7. Kun lähestyt musiikkipäälliköitä, hyväksy ei-vastaus, paitsi jos sinulla on vahvat perusteet väittää vastaan. Jos vastausta ei kuulu, lähetä sähköpostia. Jos vastausta ei vieläkään kuulu, soita. Jos koet, että biisilläsi on esittelyn jälkeen paremmat mahdollisuudet, yritä sopia tapaaminen.
  8. Radiosoitto isolla kaupallisella kanavalla on uudelle artistille epätodennäköinen väylä esitellä uusi biisi laajemmalle yleisölle. Suoratoistosuosio, keikat ja sosiaalinen media ovat parempia ponnahduslautoja, joiden kautta väylä radioonkin aukeaa helpommin.
  9. Vaikka maailma on täynnä salaliittoteorioita radioiden soittolistoista, tosiasia on se, että hyvä biisi pärjää aina. Eli sellainen, jonka mahdollisimman suuri määrä ihmisiä haluaa kuulla.
  10. Älä ota yhteyttä Facebookin, Twitterin tms. kautta, ellet ole varma, että se on vastaanottajan mielestä sopiva tapa hoitaa työasioita. Tämä pätee paitsi radion myös kenen tahansa musiikkialan ammattilaisen lähestymiseen.

 

Kirjoittaja: Janne Flinkkilä
Julkaistu: 6.1.2020