Kymmenen käskyä showcase-keikoille

Showcase-festivaalit ovat tapahtumia, joissa nousevat artistit esiintyvät musiikki- ja media-alan ammattilaisille. Niihin osallistuu tavallisen yleisön lisäksi esimerkiksi levy-yhtiöiden A&R-henkilöitä, kustantajia, klubi- ja festivaalipromoottoreja, musiikkitoimittajia, radiokanavien musiikkipäälliköitä sekä tv-, elokuva-, peli- ja mainosalojen musiikkipäälliköitä. Kaikki heistä haluavat löytää uutta musiikkia ja kiinnostavia yhtyeitä omiin tarpeisiinsa.

Suomalaisia showcase-tapahtumia ovat Tampereella Musiikki & Median yhteydessä järjestettävä Lost in Music sekä Seinäjoen MARS-festivaali. Merkittävimpiä showcase-festivaaleja maailmalla ovat mm. Hollannin Eurosonic, Norjan by:Larm, Englannin The Great Escape, Tanskan SPOT, Tallinn Music Week, Berlin Music Week ja Yhdysvaltojen Austinissa järjestettävä SXSW (South by Southwest).

Kattavan listan showcase-festivaaleista, niiden esiintyjähauista ja tukimahdollisuuksista saa Music Finlandin sivuilta.

1. Mieti, oletteko varmasti valmiita esittelemään itsenne mahdollisille yhteistyökumppaneille. Toista tilaisuutta samojen ihmisten edessä ei todennäköisesti tule. Elleivät biisit, livekunto, visuaalisuus ja taustavoimat ole vielä kunnossa, showcase-keikasta on enemmän haittaa kuin hyötyä. Muista Pekka Ruuskan kiuasvertaus: löylyvettä ei kannata viskoa kylmille kiville (ks. “Miten musiikkia markkinoidaan?”).

2. Mieti, onko showcase-keikka taloudellisesti järkevä satsaus ja onko ajoitus oikea. Matkat, majoitukset, tuotantokulut, teknikkojen palkat, markkinointi- ja viestintäkulut ym. maksavat helposti tuhansia euroja. Osaan niistä voi hakea tukea, mutta palkkioita showcase-keikoista ei useimmiten saa. Kannattaako samalla rahalla kutsua ulkomaisia ammattilaisia Suomeen, jolloin saatte esiintyä kotiyleisön edessä ja mahdolliset yhteistyökumppaninne katsovat todennäköisemmin keikan alusta loppuun? Voiko showcase-keikan ympärille buukata muita esiintymisiä, joilla saadaan katettua kuluja?

3. Mieti, mikä on kansainvälistymisstrategianne. Missä maissa teidän musiikillenne on kysyntää muttei ylitarjontaa? Valitse kohdemarkkinanne ja etsi showcase-festivaali, jolta on parhaat mahdollisuudet löytää sikäläisiä yhteistyökumppaneita ja kasvattaa näkyvyyttä. Esimerkiksi SXSW:ssä on tuhansia esiintyjiä. Pienemmässä tapahtumassa on helpompi erottua joukosta ja tavoittaa potentiaaliset yhteistyökumppanit.

4. Tee pohjatyö hyvin. Oikeat ihmiset on saatava katsomaan keikkaanne, muuten showcase-turismi on kallis harrastus. Ole etukäteen yhteydessä potentiaalisiin yhteistyökumppaneihin ja median edustajiin. Käytä yhteistyökumppanienne ja Music Finlandin kontaktiverkostoja.

5. Rakenna setti tilanteen mukaan. Esiintymisslotti voi olla alle puoli tuntia. Ammattilaiset tulevat usein keikan alussa paikalle ja heillä on jo kiire seuraavalle keikalle. Ellei heitä vakuuta heti, peli on menetetty. Älä ylitä sovittua esiintymisaikaa, mutta käytä se kokonaan hyödyksi. Mieti biisijärjestys tarkkaan ja kuuntele myös managerinne, agenttinne ja levy-yhtiönne kommentteja.

6. Asennoidu oikein. Vaikka olet artisti, showcase-festivaalilla olet myös yrittäjä, joka etsii uusia yhteistyökumppaneita ja näkyvyyttä. Pienillä kompromisseilla voi saavuttaa paljon. Kuuntele, mitä yhteistyökumppaneillasi on sanottavaa. Konsultoi myös muita showcase-keikkoja tehneitä artisteja.

7. Hio tekniikka kuntoon. Vaihdot ovat lyhyitä ja setit myös. Kaiken pitää olla kunnossa ensimmäisistä nuoteista lähtien. Opetelkaa soittamaan laina-backlinella. Showcase- ja muille lentokeikoille ei voi ottaa omaa backlinea mukaan eikä tarjottu kalusto ole aina sellaista, jolla olette tottuneet soittamaan. Jos vierailla laitteilla soittaessa tulee orpo olo, se välittyy heti myös yleisölle.

8. Jos otatte oman teknikon mukaan, miettikää onko hänestä enemmän hyötyä salimikserin takana vai lavalla. Jos kuuntelu ei ole kunnossa tai lavalla tapahtuu jotain odottamatonta, lyhyt showcase-setti voi kaatua siihen ja kaikki satsaukset menevät hukkaan. Vakuuttava ja itsevarma esiintyminen voi olla showcase-keikalla tärkeämpää kuin taiteellisesti loppuun asti hiottu PA-soundi – varsinkin kun sen toteuttaminen lyhyellä checkillä ja vaihdolla voi olla jopa haastavampaa omalle teknikolle kuin talon äänimiehelle.

9. Muista, että olette paikalla edustamassa itseänne. Älä jää keikan jälkeen nauttimaan ansaittuja oluita backstagelle vaan lähde yleisön joukkoon tutustumaan mahdollisiin yhteistyökumppaneihin.

10. Älä pety, jos showcase-keikasta ei tule heti konkreettisia tuloksia. Joku ammattilainen saattaa nähdä keikkanne, muistaa nimenne vielä kahden vuoden päästä ja kiinnostua teistä uudestaan. Kansainväliset keikat voivat nostaa artistin profiilia myös kotimaassa. Kerätkää kaikki ammattilaisten, musiikkitoimittajien ja bloggaajien kommentit ja hyödyntäkää niitä jatkossa promootiossanne.

Kirjoittanut: Toni Ritonen (Fullsteam Agency) ja Ville Malja (Lapko)
Julkaistu: 25.3.2014