Ville Lope on tamperelainen DJ/tuottaja, promoottori ja elektronisen tanssimusiikin monitoimimies.
Jos levytyssopimus alkaa olla kohdallasi realistinen mahdollisuus saada musiikkiasi yhä useampien ihmisten kuuluville, on aika tutustua levy-yhtiöihin ja niiden levymerkkeihin eli labeleihin. Legendaarisen belgialaisen konemusiikkilevy-yhtiö Bonzai Recordingsin label managerinakin toiminut Ville Lope kertoo artikkelissaan, mitä labelit ovat ja miten ne toimivat. Samalla Lope antaa hyviä vinkkejä demojen lähettämiseen, labeleiden lähestymiseen ja jopa artistinimen valintaan.
Mikä on label?
Labelila tarkoitetaan konemusiikkipiireissä levymerkkiä. Yhdellä levy-yhtiöllä voi olla useita levymerkkejä.
Esimerkkinä levy-yhtiö Anjunabeats, jolla on kaksi labelia: Anjunabeats sekä Anjunadeep. Anjunabeatsin soundi on hyvin modernia trancesoundia (http://www.beatport.com/label/anjunabeats/804) kun vastaavasti Anjunadeep kääntyy deephousen suuntaan. (http://www.beatport.com/label/anjunadeep/1390)
Armin Van Buurenin Armada-levy-yhtiöllä on 28 labelia, sekä 17 yhteistyökumppanilabelia.
Tänä päivänä levymerkit ovat yhä enemmän DJ/tuottaja/tähti -vetoisia. Levy-yhtiöt pyrkivät hakemaan synergiaetua hyödyntämällä DJ/artistin omaa verkostoa ja kanavia. Vuonna 2013 aloittaneita Armada-labeita on esimerkiksi WYM Records (Cosmic Gate) sekä In My Opinion (Orjan Nilsen).
Usein DJ-vetoisissa labeleissa sopimus tehdään levy-yhtiön kanssa ja julkaisu tapahtuu tietyllä levymerkillä.
Labelilla on usein tarkka soundinsa. Puhutaan tietyn genren alagenren yhdestä osa-alueesta. Nyrkkisääntönä pidettäköön sitä, että trancelabelit julkaisevat trancea, houselabelit housea ja teknolabelit teknoa. On äärimmäisen epätodennäköistä, että houselabel signaisisi trancebiisin.
Kun labelilla on tietty oma soundinsa, helpottaa tämä myös musiikin ostamista. Jos on pitänyt tietyn levymerkin soundista ja julkaisuista, on todennäköistä, että labelin seuraavakin julkaisu osuu makuhermoon.
Millä perusteella signataan
Mitä suositumpi ja soundistaan tarkempi label on kyseessä, on sinne aina vaikeampi päästä artistiksi. Koska labeleiden demomäärät ovat suuria, pitää perusasioiden olla kunnossa.
- Biisin pitää soveltua ko. labelille
- Biisin pitää olla teknisesti tuotettu hyvin
- Biisin pitää olla hyvä
- Biisi erottuu massasta, mutta se ei ole liian erilainen
- Artistilla on nimeä / fanikuntaa.
- Biisin pitää olla oikeassa formaatissa. Konemusalabelit haluavat pääsääntöisesti DJ-ystävällisiä versioita biiseistä. Pop-levy-yhtiöt vaativat biisit radio-mittaisina.
Muistathan, että levy-yhtiöt haluavat julkaista aiemmin kuulematonta materiaalia.
Miksi labelille signaus kannattaa?
Labelille signaus kannattaa, koska tällöin biisi on ostettavissa / löydettävissä. Tänä päivänä tehdyn musiikin määrä on niin suuri, että massaan on helppo hukkua. Toki ilmaiseksi jaettavalla musiikilla on mahdollista erottautua – uskon hyvän musiikin löytävät kuulijakuntansa – se on usein vain valitettavan vaikeaa.
Kun biisi on julkaistu (ja toivonmukaan vielä tunnetulla levymerkillä), voi ostaja/DJ/fani luottaa siihen, että biisi täyttää tämän päivän laatukriteerit ainakin jollain tasolla.
Miten demot otetaan vastaan?
Jokaisella levy-yhtiöllä on omat preferenssinsä miten haluavat vastaanottaa demonsa. Kun lähetät demon levy-yhtöön, tarkista ensin labelin kotisivuilta miten juuri he toimivat.
Facebook-viestit, Tweetit ja muut sosiaalisen median palvelut ovat lähes poikkeuksetta väärä tapa lähettää demoja.
Syy minkä takia levy-yhtiöt suosivat yhtä tiettyä kanavaa, on yksinkertaisesti se, että vain ja ainoastaan tuolla tavoin he pystyvät hallinnoimaan suurta määrää demoja.
Melkein kaikki labelit ilmoittavat kotisivuillaan, että heillä ei ole mahdollisuutta vastata kaikkiin viesteihin. Tämä johtuu yksinomaan saapuvien demojen määrästä. Jo pelkästään suosituimpien trancelabeleiden saapuvien demojen määrä nousee nopeasti useisiin kymmeniin demoihin per päivä. Esim. Ferry Corstenin Flashover -levymerkin A&R prosessoi kuukausittain noin 3000 demoa.
Kuunnellaanko kaikki demot?
Kyllä.
Subtraxxilla käytimme kaksi- tai kolmivaiheista tekniikkaa. Kaikki Subtraxxin virallista kanavaa pitkin tulleet demot kiersivät ensin Subtraxxin omistajan Bonzai Musicin päätoimistolle Belgiaan, jossa ensimmäisen karsinnan teki sama henkilö, joka toimii Bonzai Progressiven sekä alalabeleiden A&R:nä. Hän karsi joukosta soveltumattomat biisit, kuten hiphopin ja hardstylen (kyllä, niitäkin on meille lähetetty).
Labelille jo signatut artistit lähettävät pääsääntöisesti demonsa suoraan tietylle A&R:lle. Näin toimimme myös Subtraxxilla.
Muistathan, että labelin A&R:n tehtävänä ei ole antaa palautetta jokaisesta raidasta. Mikäli biisi kiinnostaa ko. labelia, he ovat kyllä yhteydessä. Aktiivisesti toimivat A&R:t ovat kykeneviä antamaan biisiin kehitysehdotuksia, mikäli kokevat ne tarpeellisiksi.
Vinkkejä demojen lähettämiseen
Do’s
- Lähetä demo levy-yhtiön haluamalla tavalla. Älä poikkea tästä.
- Jos käytät Soundcloudia, käytä salaista linkkiä: Levy-yhtiöt haluavat julkaista ennenkuulemattomia biisejä
- Nimeä biisi oikein! “Artistinimi – biisin nimi – sähköpostiosoite” on toimiva vaihtoehto. Muista nimetä sekä tiedosto, että mp3-tiedoston metadata on oikein. “Master1.mp3” ei tule auttamaan sinua pitkälle.
- Rakenna artistiprofiiliasi alusta alkaen. Ovat artistinimesi, sähköpostiosoitteesi ja sosiaalisen median tilisi loogisia?
- Know your sound. Know their sound. Suuntaa biisisi oikealle labelille.
Don’ts
- Älä lähetä samaa viestiä useaan eri levy-yhtiölle samaan aikaan. Yksikään A&R ei halua nähdä saman viestin menevän samalla pahimmalle kilpailijalleen. Joillekin tämä on dealbreaker. Jos kuitenkin haluat näin menetellä, niin kaikki vastaanottajat tulevat olla bcc-kentässä.
- Älä ikinä lähetä wav-tiedostoa demona. Vaikeutat A&R:n työtä, kasvatat latausaikaa, hidastat hänen työtään ja jossain tapauksessa vain suututat henkilön, jonka sinun pitäisi vakuuttaa ensimmäisenä.
- Älä lähetä keskeneräistä kappaletta levy-yhtiölle.
Biisin elinkaari demosta julkaisuksi
Mikäli biisisi kiinnostaa labelia, on signauksen aika. Signaukselle tarkoitetaan sopimista biisin julkaisemisesta. Sopimuksessa sovitaan biisin myyntituottojen jakamisesta levy-yhtiön ja artistin kesken.
Sopimus tulee aina tehdä kirjallisena. Jos et ymmärrä jotain pykälää sopimuksessa, kysy.
Muista, että labelit pyrkivät (tai pitäisi pyrkiä) säännöllisiin julkaisuväleihin. Kun biisisi on signattu, voi julkaisuun mennä useita viikkoja, joskus jopa kuukausia ennen kuin julkaisu tapahtuu. Asiaan vaikuttavat seuraavat tekijät:
- Sopimusten allekirjoittaminen
- Remiksien teettäminen
- Remiksisopimusten allekirjoittaminen
- Raitojen masterointi
- Julkaisun valmistelu (kansitaiteet, promootiotekstit)
- Biisin jakelu kauppapaikkoihin
- labelin muut julkaisut
Jotkut kauppapaikat (kuten Beatport) vaativat julkaisut jopa kolme viikkoa ennen julkaisua. Myös tämä viivästyttää julkaisuasi. Helpota levy-yhtiöiden töitä ja hoida oma osuutesi mahdollisimman nopeasti.
Monet kauppapaikat kuten Beatport ja iTunes ovat tehneet artistien omasta markkinoinnista helpompaa tarjoamalla erilaisia sosiaalisen median palveluja julkaisujen promoamiseen. Kun promoat suoraan kauppapaikkaa, pystyt ohjaamaan jonkin verran myyntiä.
Kuluttaja-asiakkaille iTunes tuntuu olevan luontevin vaihtoehto, kun vastaavasti DJ:lle Beatport on todennäköisin kauppapaikka.
Hyvän jakeluketjun omaavat levy-yhtiöt kautta biisit kulkeutuvat yli 200 eri kauppapaikkaan.
Promootio / promot
Promolla tarkoitetaan levy-yhtiön tai artistin lähettämää (tulevaa) julkaisua. Biisi annetaan artistille veloituksetta ja toivotaan, että biisi tulisi jatkossa soimaan artistin X seteissä niin keikoilla, radio-ohjelmissa jne.
Siinä missä demojen määrä on suuri, on lähetettävien promojen määräkin on valtava. Ei ole mitenkään poikkeuksellista, että DJ:llä on avustaja joka käy massan läpi ja valitse joukosta parhaat eteenpäin DJ:lle lähetettäväksi.
Labelit tekevät lähes poikkeuksetta DJ:lle suuntautuvan promootion. Labelit hyödyntävät erilaisia DJ-promootiopalveluita, jotka lähettävät promobiisit DJ:lle helposti kuunneltavassa ja ladattavassa muodossa. Pääsääntöisesti tämä tapahtuu sähköpostitse.
Suosittuja labeleiden hyödyntämiä palveluita ovat esimerkiksi:
- Label-Worx
- Fatdrop
- Promocloud
- Promopush
- VIP Ultima
DJ:t saattavat käyttää tiettyä dedikoitua sähköpostiosoitetta promojen vastaanottamiseen. Mikäli lähetät artistille promon, käytä näitä osoitteita.
Koska DJ:t vastaanottavat suuren määrän promojakin, ole ystävällinen ja tee lähettämäsi biisin lataaminen ja kuuntelu helpoksi :
- Käytä palvelua, joka sallii streamauksen. Soundcloud on erinomainen valinta.
- Lähetä raita 320 kbps mp3-muodossa.
- ID3-tagaa tiedosto. iTunesissa nimeäminen on helppoa.
- Nimeä tiedosto “artistinimi – biisin nimi.mp3”
Markkinointi, viestintä ja media
Yksi selkeimpiä eroja ison ja pienen levy-yhtiön välillä on erot markkinoinnissa. Usein isoilla levy-yhtiöllä on olemassa jo laaja(hko) seuraajakunta sosiaalisessa mediassa sekä mahdollisuus hyödyntää erilaisia markkinointikanavia.
Tänä päivänä biisit eivät myy itse itseään. Levy-yhtiöt odottavat artisteiltaan aktiivista promoamista sosiaalisessa mediassa. Vain harvat julkaisut tänä päivänä saavat osakseen rahallista markkinointitukea. Valtaosa julkaisuista jää todella pienille myyntimäärille, ja se on yksi syistä, miksi harva label käyttää rahaa markkinointiin.
Mikäli levy-yhtiö ei anna taustatukea markkinointiin ja viestintään, artisti voi itse hankkia näkyvyyttä esim. eri blogeissa. Monet levy-yhtiöt lähettävät promojulkaisuja myös eri median edustajille, tämä voi poikia esim arvosteluja alan lehtiin, verkkojulkaisuihin ja blogeihin.
Jälleen kerran, massa on taas suurta – siksi myös median edustajat suosivat kanavia ja artisteja, jotka on aiemmin osoittautuneet hyviksi. Hyvä PR-edustaja voi osottautua hintansa arvoiseksi. Tämä ei ole missään nimessä välttämätöntä.
Ole aktiivinen sosiaalisessa mediassa. Toista viestiä, mutta muotoile viesti/sisältö uudelleen ja uudelleen.
Artistinimen valinta
- Erikoismerkin, poikkeuksellisen kirjoitusasun tai kirjoitusvirheen sisältävä artistinimi on huono valinta.
- Sukunimi & Sukunimi on huono valinta.
Yksi Subtraxxille signaamistani artisteista kulkee artistinimellä nervous_testpilot. Kaikki kirjaimet pienellä kirjoitettuna sekä alaviivalla yhdistettynä. Tällaiset nimet tuottavat ongelmia monelle levy-yhtiölle, jakelijalle, kauppapaikalle, DJ:lle, sekä lopulta myös artistille itselleen.
Vaikka biisi päätyisikin soittoon, et välttämättä saa ikinä tietää siitä, sillä artistinimen muuttunut kirjoitusasu takaa sen, ettei biisiä löydy välttämättä Googlehaulla.
Artistinimi Lope & Kantola on osoittautunut hankalaksi, koska kyseessä on kaksi sukunimeä. Beatport ja muut kauppapaikat olettavat, että kyseessä on kahden artistin yhteinen julkaisu. Kuitenkin artistia “Lope” ei ole olemassa. Vastaavasti toisen levy-yhtiömme ylin johto oli päättänyt muuttaa omatoimisesti “Lope & Kantola”:n muotoon Ville Lope & Marko Kantola. Näin uudet julkaisumme linkittyvät vanhoihin soolojulkaisuihimme. Kääntöpuolena uusia biisejämme ei tahdo löytää Spotifystä millään.
Kun teet artistinimen valintaa, niin käytä apuna Googlea, sanakirjaa, discogs.comia jo käytettyjen artistinimien tarkistamiseen. Nimet kannattaa tarkistaa myös muilla kielillä, niin noloilta käännöstilanteilta välttyy helposti.
Tarkista myös, että suosituimpien sosiaalisten median palveluiden URL:t ovat vapaana. Näin varmistat, että pystyt rakentamaan artistiprofiiliasi huomattavasti helpommin.
Huomioitavaa maailman menosta
Valloillaan oleva EDM-boomi ja viime vuosina entisestään parantuneet plugarit ja tietokoneet ovat pitäneet huolen, että “kaikki” voivat halutessaan tehdä musiikkia. Enää ei tarvita kalliita syntikoita, monitoreja ja studioita jos haluaa tehdä uskottavaa musiikkia.
Labelit saavat valtavan määrän demoja. Erotu joukossa olemalla fiksu ja asiallinen. Tee taustatyösi kunnolla. Pienillä saatesanoilla saattaa olla suuri merkitys.
Ole johdonmukainen ja pitkäjänteinen. Joskus signaus jää kiinni ajoituksesta. Joskus biisi ei ole yksinkertaisesti tarpeeksi vahva. Se ei tarkoita sitä, etteikö seuraava biisi voisi olla parempi. Rakenna omaa brändiäsi koko ajan. Käytä samaa johdonmukaisuutta brändisi rakentamisessa.
Labelit alkavat yhä enemmän kiinnittää huomiota artistiin. Enää pelkkä hyvä biisi ei riitä. Kun vastakkain on kaksi samantasoista biisiä, on voittajana aina se, kummalla on vahvempi imago ja seuraajakunta.
Labelit ovat koko ajan enemmän ja enemmän artistivetoisia. Levy-yhtiöt perustavat uusia labeleita johtaville DJ/tuottajilleen. Julkaisumäärät ovat nousseet rajusti. On vaikea päästä tietyn DJ:n soittoon, mikäli julkaisu ei ole hänen levymerkillään, hänen suosimallaan levymerkillä tai ellet kuulu ko. DJ:n lähipiiriin. Armin Van Buuren soittaa Armadan julkaisuja, omia biisejään sekä kaveriensa biisejä. Above & Beyond soittaa Anjunabeatsin julkaisuja, omia biisejään sekä läpipiirinsä kappaleita. Tuon listan ulkopuolelta on yhä hankalampaa päästä soittoon.
Se on kuitenkin mahdollista.
Koska kaikilla on mahdollisuus samoihin soundeihin ja työkaluihin, on ratkaisevaa mitä tekee ja miten tekee. Melodiat ratkaisee. Koukut ratkaisee. Parhaita biisejä ovat ne jotka jäävät päähän soimaan. Parhaita biisejä ovat ne, mitä voi laulatella leirinuotiolla kitaran kanssa.
Oikea biisi, oikea soundi, hyvä tuotanto, oikea label, oikea ajoitus. Ja mikä tahansa on mahdollista.
Ville Lopen Facebook-sivu : https://www.facebook.com/villelope
- 2006-2008 A&R. Finity Recordings.
- 2011-2012 A&R. Tone Diary / Spinnin’ Records
- 2009-2013 A&R & Label Manager. Subtraxx Recordings / Bonzai Music
- 2012- Promoter. Stellar City events
Julkaistu: 20.2.2014