Mitä pidempään bändi toimii, sen todennäköisemmin se joutuu rukkaamaan kokoonpanoaan uuteen uskoon. Hyvä esimerkki tästä on vuonna 1991 perustettu Apulanta, jonka miehitystä on muutettu muutamia kertoja. Joissakin tapauksissa kyse on ollut erottamistilanteista. Toni Wirtanen on Apulanta-yhtyeen lauluntekijä ja toinen sen jäljellä olevista perustajajäsenistä.
Yhteistyön sujuvuudella ja hyvällä yhteishengellä on bändeissä erittäin tärkeä rooli. Joskus asiat ajautuvat pisteeseen, jossa ainoaksi vaihtoehdoksi jää kokoonpanon muuttaminen. Wirtanen pohtii, kuinka sen pitäisi tapahtua.
– Koen olevani suvereeni auktoriteetti edustamassani yhtyeessä, tietenkin toisen jäljellä olevan perustajajäsenen Simo Santapukin kanssa, Wirtanen sanoo.
Puolet Apulannan uralla tapahtuneista soittajanvaihdoksista ovat johtuneet siitä, että joku on halunnut lähteä. Siinä toisessa puolessa myös muu bändi on halunnut soittajan lähtevän.
– Ne tilanteet ovat olleet sellaisia, että joku yhtyeen jäsenistä ei enää ole tuntunut palvelevan musiikkia parhaalla mahdollisella tavalla. Hän on muuttunut jonkinlaiseksi laahusankkuriksi, joka on pidätellyt bändiä kehittymästä tai etenemästä.
Erottamistilanne
Jos bändiä vertaisi koneeseen, olisi erotettava jäsen osa, joka ei enää toimi. Kannattaako rikkinäistä osaa yrittää korjata, vai onko aina parempi vaihtaa se uuteen? Wirtasen mielestä rakentava lähestymistapa on aina hyvä valinta.
– Kannattaa yrittää keskustella asioista, jotka nyppivät. Se on parempi vaihtoehto kuin antaa suoraan kenkää, sillä jokainen ansaitsee mahdollisuuden.
Keskusteleminen voi kuitenkin myös pahentaa tilannetta.
– Kun tuollaisia asioita ottaa esille, ne voivat jäädä kytemään. Toisin sanoen jo asian puheeksi ottaessa täytyy olla varma, mitä on tekemässä. Hätiköiden ei kannata alkaa availla keskusteluja siitä, onko tässä nyt kaikki hyvin vai ei.
Tilannetta helpottaa se, että kun erottamista aletaan harkita, on erotettavakin yleensä jo huomannut, etteivät asiat ole enää kunnossa.
– Harvoin se asia tulee erotettavalle kuin salama kirkkaalta taivaalta. Yleensä on niin, ettei jäsen ole enää itsekään tyytyväinen bändissä olemiseen.
Erottaminen on iso ja vaikea päätös, jonka tekemättä jättämisellä voi olla kohtalokkaat seuraukset koko bändille.
– Jos päätöstä ei uskalla tehdä, bändi voi näivettyä pystyyn. Jäsenten väliset ongelmat voivat tappaa tekemisen ilon ja innon. Tilanteen ei pidä antaa mennä sellaiseksi. Jos osa bändin jäsenistä yhä uskoo, että bändillä ja musiikilla olisi vielä annettavaa heille ja heillä bändille, mutta että joku pidättelee sitä tapahtumasta, on perusteltua miettiä jäsenen vaihtamista, Wirtanen pohtii.
Kun bändistä vaihtuu osa, siinä on aina totuttelemista.
– Mukaan tulee uudenlainen ihminen, jolla on uudenlaisia toimintatapoja. Kemia muuttuu. Ja vaikka soittaja olisi kuinka hyvä, niin ihmiset ovat aina erilaisia, ja siksi moni asia bändissä muuttuu. Tarvitaan paljon treenejä ja keikkoja, jotta opitaan taas olemaan bändi.
Fanien reaktio erottamispäätökseen
Potkuilla on merkitystä myös yleisölle. Fanit voivat lakata kuuntelemasta bändiä, jossa ei enää soitakaan heidän suosikkijäseniään.
– Erottaja voi saada pataan siinä missä erotettavakin. Kun Apulannan klassinen kokoonpano laitettiin aikoinaan paloiksi eli Temosen Tuukka siirrettiin sivuun, bändin polku oli jonkin matkaa kuoppainen. Sitä karua keliä piti vain kestää, Wirtanen muistelee.
– Siinä tilanteessa on vain pakko lunastaa asemansa uudelleen. Ei jengi tykännyt siitäkään, että The Beatles erotti Pete Bestin, mutta bändi selvisi siitä. Sellaisesta tilanteesta ei ole helppoa tietä ulos ja siinä menettää faneja.
– Temoskeissin aikaan mietin sellaisia asioita, että jos Apulanta menettää vaikkapa kolmasosan faneistaan, niin miltä tilanne sitten näyttäisi ja millaista keikoilla olisi. Tulin siihen tulokseen, että päätökselle oli niin hyvät perusteet, että niihin oli pakko luottaa.
Ole rehellinen itsellesi ja muille
Wirtasen mielestä erottamistilanteessa tärkeintä on rehellisyys.
– Erotettavalle täytyy kertoa avoimesti syyt siihen, miksi tapahtuu niin kuin tapahtuu. Hänelle täytyy myös antaa mahdollisuus puolustautua, oli lopullinen päätös jo tehty tai ei. Aika, vuoropuhelu ja kuunteleminen ovat tärkeitä.
– Kaikenlaiset tekstarilla erottamiset sun muut ovat aivan naurettavaa perseilyä. Jos on tehty pitkään töitä yhdessä ja bändi on ollut ainakin jossain vaiheessa tärkeä myös erotettavalle, niin pitää olla sen verran selkärankaa, että istutaan yhdessä alas puhumaan asioista. Erottamisprosessin pitäisi mennä niin, että lopulta molemmilla osapuolilla on sellainen fiilis, että tämä oli parempi näin.
Bändi ole ihan tavallinen työpaikka
Wirtasen mukaan se, mitä saa ja mistä joutuu luopumaan, käyvät bänditoiminnassa käsi kädessä. Oikeudet ja velvollisuudet ovat toisenlaisia kuin ”oikeissa töissä”. Työn luonteen vuoksi erottamisenkin täytyy voida olla pelkkä ilmoitusasia.
– Bändissä ei olla töissä samalla tavalla kuin vakuutusyhtiössä. Bändin jäsenet voivat työssä ollessaan ottaa erilaisia vapauksia, jotka eivät muilla aloilla tulisi kysymykseenkään. Samaan aikaan bändeillä on jäseniinsä toisenlaisia oikeuksia kuin muilla työpaikoilla työntekijöihin.
Wirtasen mukaan ”normaalit kuviot” eivät toimisi bändiympäristössä. Se johtuu työn luonteesta.
– Bändi ei voi toimia mielekkäästi tilanteessa, jossa jäsenelle ilmoitetaan, että olet saanut potkut, mutta soitat vielä kymmenen keikkaa. Ei voi ottaa sitä riskiä, että erotettava aloittaa keikoilla pikkumaisen ja lapsellisen perseilyn halutessaan häpäistä orkesterin. Täytyy ottaa huomioon, että ihmiset maksavat keikoista rahaa ja ansaitsevat saada parhaan mahdollisen kokemuksen, ja että musiikki ansaitsee parhaan mahdollisen esityksen.
– Bändi on erikoinen yhteisö. Siinä työsuorite ei ole samanlainen asia kuin jossain toisessa ammatissa tai firmassa. Voisin kuvitella, että metallimies pystyy sorvaamaan hyviä rullakonpyöriä, vaikka sitä ottaisi päähänkin se työ. Sen sijaan jos soittajan fiilis ei ole hyvä, se heijastuu esimerkiksi keikkoihin. Bänditoiminta on tunnelaji. Sitä ei voi tehdä ilman, että se menisi tunteisiin.
Mahdollisuus antaa ihmiselle potkut ihan tuosta vain on tilanne, jota ei voisi hyväksyä juuri missään muussa työssä. Vastuu tilanteen asiallisesta ja inhimillisestä hoitamisesta on erottajalla. On otettava huomioon, että potkut saava saattaa olettaa saavansa palkkaa vielä kuukausia eteenpäin.
– Ihmiseltä ei saa koskaan vetää mattoa alta. Erottaminen täytyy ajoittaa niin, että edessä on riittävästi vapaata aikaa. Meillä nuo tilanteet on hoidettu niin, että tehdään levy ja siihen kuuluvat keikat, ja sen jälkeen vasta muutokset bändissä. Se on myös yhtyeelle hyvä hetki, koska erottamisilmoitus muuttaa bändiä ja musiikkia aina, väistämättä ja peruuttamattomasti.
Talousasioiden hoitaminen erotilanteessa
Yhtyeen on myös syytä pohtia, miten erotettavan jäsenen tilannetta voisi helpottaa.
– Jos kukaan bändissä ei tienaa sillä mitään, niin ei silloin voi erorahojakaan ajatella. Sen sijaan me Apulannassa olemme kyllä sellaistakin metodia suosineet, koska bändistä lähteneillä ihmisillä on ollut perheitä ja omistusasuntoja sun muuta. On annettu vähän kultaista kädenpuristusta eli sateenvarjoa, että lähtijä pääsee jonkin matkaa eteenpäin. Mutta ei mitään ruhtinaiden liksaa todellakaan. Tärkeintä on, ettei ketään heitetä tyhjän päälle. Ei pidä unohtaa, että jokainen erotettava jäsen on bändiin liittyessään tuonut siihen jotakin hyvää.
Nykyisin bänditoiminnan tiimoille perustetaan yhä useammin yhtiöitä. Wirtanen arvelee, että ne saattavat asettaa erottamistilanteisille uudenlaisia haasteita.
– Jos erotettava on yhtiössä sellaisessa asemassa, että erotilanteessa täytyy alkaa jakaa omaisuutta tai selvitellä velkoja, tilanne on mutkikas. Jos bändin omaisuus koostuu vaikkapa äänentoistolaitteista ja kulkuneuvoista, voi olla hankalaa raapia erotettavalle jostain se satatuhatta euroa, joka hänelle kuuluu. Voi käydä niin, että bändi on vielä pitkään naimisissa sen tyypin kanssa, jonka on jo erottanut. Sellaiseenkin pitäisi osata varautua.
Julkinen tiedottaminen
Bändien täytyy tiedottaa kokoonpanomuutoksista myös ulospäin. Wirtasen mielestä ideaalitilanne on se, että osapuolten välillä säilyy keskusteluyhteys ja tiedottamisasioista voidaan sopia.
– Erottamisen yhteydessä tilanne voi tulehtua. Saattaa ilmetä katkeruutta ja pahaa tahtoa mustamaalata toista osapuolta. On hyvä, jos asioista saataisiin aikaan sellainen yhteinen versio, jota kumpikin osapuoli voi kertoa. Olisi myös hyvä säilyttää ainakin jonkinlainen rehellisyys siinä, mitä tapahtumista kerrotaan.
Mitä potkujen antamisesta ja saamisesta pitäisi yleisellä tasolla ajatella?
– Se, että joku saa kenkää, kuulostaa aina tylyltä ja halventavalta. Ei kenestäkään ole kiva saada potkuja. Ei se silti välttämättä tarkoita, että erotettava olisi paska tyyppi tai ääliö. Voi olla, että hänen tapansa toimia ei vain enää sovi yhteen sen kanssa, miten bändi haluaa toimia.
Lyhyesti
- Jos bändi kokee, että joku sen jäsenistä pidättelee bändiä toimimasta ja kehittymästä, erottaminen voi olla perusteltua.
- Ennen erottamista kannattaa aina yrittää keskustella asioista. Jo yksin asioiden puheeksi ottamisella on kuitenkin aina seurauksia yhteishengelle.
- Jos erottamispäätöstä ei uskalla tehdä, bändi voi näivettyä pystyyn.
- Erottaminen tulee ajoittaa niin, että edessä on riittävästi vapaata aikaa. Se on hyväksi sekä bändille että erotettavalle.
- Erottaminen on hyvä tehdä kasvotusten keskustellen. Avoimuus, rehellisyys, vuoropuhelu ja kuunteleminen auttavat asian hoitamisessa.
- Vaikka bändit toimivat eri tavoin kuin tavallisemmat työpaikat, erotettavaa ei koskaan saa heittää tyhjän päälle. Bändin asemasta ja varallisuudesta riippuu, miten hänen tilannettaan voi helpottaa.
- Jos bändillä on yhteistä omaisuutta, sen mahdolliseen jakamiseen olisi hyvä varautua etukäteen.
- Kun erottamisesta tiedotetaan ulospäin, on hyvä kertoa asia rehellisesti ja niin, että kumpikin osapuoli voi sen allekirjoittaa.
- Se, että joku tulee erotetuksi, ei tarkoita, että hänessä olisi vikaa ihmisenä. Voi olla, etteivät hänen toimintatapansa vain enää palvele bändin tarkoitusperiä
- Jos erottaminen on sujunut hyvin, kumpikin osapuoli pitää siitä oikeana ratkaisuna.
Kirjoittanut: Ari Väntänen
Kuva: Sam Jämsén
Lue myös
Julkaistu: 13.6.2018