Tee-se-itse –promopaketti – julkaisun promoaminen medialle

Jos yhtyeelläsi ei vielä ole omaa tiedottajaa, mutta olette julkaisemassa levyä, ei kannata jäädä tuleen makaamaan vaan tehdä tiedotusta itse.

Järjestelmällisellä suunnittelulla ja hyvällä taustatyöllä voi kuka tahansa itse toteuttaa tulevalle julkaisulleen hyvän perustiedotuksen. Homma vaatii vain aikaa, vaivaa sekä kiinnostusta median seuraamiseen. Printtilehtien väistyessä tilalle on tullut monia nettimediota ja –radioita, joita kannattaa etsiä ja seurata aktiivisesti.

Kymmenen askeleen promootiosuunnitelma, joka on kaikkien mahdollista toteuttaa itse.

Seuraa mediaa

Lähestyttäessä medioita on hyvä olla perillä, minkälainen media ja kohdeyleisö on kyseessä. Lukemalla ja kuuntelemalla aktiivisesti eri medioita, saat kattavan käsityksen, minkä tyyppisiä ohjelmia, palstoja ja toimittajia eri medioissa on sekä mikä media kohdeyleisöineen voisi olla kiinnostunut juuri sinun musiikistasi.

Tarkasti seuraamalla, pystyt ehkä arvaamaan, kuka toimittaja voisi pitää musiikistasi. Yleensä on tärkeämpää kohdentaa viesti juuri oikeille tyypeille, eikä lähetellä useita promosinglejä mahdollisimman moneen paikkaan. Jos yhtyeesi soittaa metallia, kannattaa aika käyttää metallimedioiden yhteystietojen kartoittamiseen ja lähestymiseen, eikä hittibiiseihin erikoistuneiden radiokanavien pommittamiseen.

Tee suunnitelma ja aikataulut

Suunnittele aikataulut hyvissä ajoin ennen julkaisua.  Promootio kannattaa aloittaa paria kolmea kuukautta ennen julkaisua. Promolevyt (/ valmiit levyt) olisi hyvä saada lähetettyä toimittajille hyvissä ajoin, esimerkiksi ennen julkaisukuukauden lehtien deadlineja. Julkaisun lähestyessä, tarkista netistä lehtien julkaisuaikataulut ja deadlinet. Lähesty toimittajia hyvissä ajoissa ennen julkaisua.

Jousta tarvittaessa

Jos levyn masterointi viivästyy julkaisuun ollessa vain muutama viikko aikaa, eikä promootiota ole aloitettu, harkitkaa julkaisun siirtämistä. Sovittu julkkarikeikka ei välttämättä ole perusteltu syy pitää kiinni reeniksellä päätetystä ja kavereille kerrotusta päivämäärästä. Ehkä julkaisua kannattaa siirtää kahdella kuukaudella, jotta median kontaktoimiseen jäisi vähän aikaa.

Kirjoita tiedote

Kun julkaisu ja/tai kiertue lähestyy, kirjoita mediatiedote. Tiedotteen tulee olla kohdemedioista riippuen uutismainen asiateksti, joka on valmis julkaistavaksi sellaisenaan. Netistä löytyy hyvin ohjeita mediatiedotteiden kirjoittamiseen ja pyydä muutamaa ystävää vielä oikolukemaan tekstisi. Pyri kokoamaan yhteen tiedotteeseen useampi ajankohtainen yhtyettäsi koskeva uutinen: esimerkiksi latauslinkki juuri julkaistuun singleen sekä tietoja tulevasta albumista ja keikoista. Laita tiedotteeseen yhteystietosi sekä linkki nettisivuille, joilta löytyy lisätietoja ja esimerkiksi musiikkivideo kappaleesta, josta tiedotteessa kerroit.

Kokoa sähköpostilista ja osoitteet postitusta varten

Kartoitettuasi medioita, joita musiikkisi saattaisi kiinnostaa, kokoa toimittajista sähköpostilista, jolle voit mediatiedotteen lähettää. Yleensä toimitusten yhteystiedot löytyvät medioiden nettisivuilta. Lähetä tiedotteita vain silloin, kun yhtyeelläsi on jotain ajankohtaista tiedotettavaa. Älä spämmää! Kohdista tiedotteiden lähettämistä myös alueittain: jos yhtyeesi on menossa pistokeikalle Tampereelle, lähetä asiasta tiedote pirkanmaalaisille medioille, äläkä pommita Oulua.

Kartoitettuasi medioita, joita musiikkisi saattaisi kiinnostaa, kokoa samalla toimitusten osoitteita ja postita valitsemillesi toimittajille promolevyt saatteineen. Muista tallentaa keräämäsi osoitteet sekä sähköpostilista! Voit tarpeen tullen käyttää niitä jatkossakin.

Päivitä sosiaalisen median kanavat ja nettisivut

Lähettäessäsi medialle tiedotetta huomioithan, että yhtyeen nettisivut on päivitetty ja uutisoi samaan aikaan myös bändin omissa some-kanavissa: Twitterissä, Facebookissa, Instagramissa, You Tubessa, blogissa jne. Jos esimerkiksi uutisoit tiedotteessa uudesta kappaleesta, laita kappale ja uutinen myös yhtyeen nettisivuille valmiiksi ja tarkista, että sivuilla on uusi promokuva, visuaalinen ilme päivitetty jne.

Lähetä promolevyt / latauslinkit

Jos lähetät toimittajalle fyysisen promolevyn, tarkista että sekä kansissa että levyssä on tekijätiedot ja/tai isrc-koodi. (Poltettu levy, johon tietoja ei ole merkitty jää helposti soittamatta tai hukkuu kansistaan.) Laita mukaan saateteksti. Kannet, levy ja saate ovat myös hyviä paikkoja esitellä yhtyeen visuaalista ilmettä.

Lähettäessäsi toimittajalle sähköpostissa latauslinkin, tarkista, että mukana on saateteksti ja tekijätiedot. Sähköpostin ja latauslinkin liitteeksi voi laittaa kuvan kansitaiteesta tai promokuvan, mutta tarkistathan, että liitetiedosto on tarpeeksi pieni, ettet tuki julistekokoisella promokuvalla sähköposteja.

Kirjoita saateteksti

Tee ytimekäs esittelyteksti, jonka laitat singlen, latauslinkin tai levyn mukaan. Teksti voi olla sama kuin meilillä lähettämäsi mediatiedote tai voit päivittää sitä riippuen levyn / latauslinkin lähetysajankohdasta riippuen.

Esittele saatetekstissä lyhyesti yhtyeesi sekä kyseessä oleva julkaisu. Kaikkien bändin jäsenten taustat tai basistin vaihtuminen edellisen julkaisun jälkeen eivät ole oleellisia asioita, ellei porukassa ole medialle entuudestaan tuttuja hahmoja. Kerro lyhyesti esimerkiksi yhtyeesi tärkeimmät meriitit (mm. isompien yhtyeiden lämmittelykeikat, bändiskaban voitto, musalehden hyvä arvio tms). Jos yhtyeestäsi on kirjoitettu aikaisemmin, laita lainaus esimerkiksi musiikkitoimittajan tai tunnetumman musiikon kommentista tai levyarviosta. Yritä houkutella toimittaja kuuntelemaan kappaleesi lukemansa perusteella esimerkiksi vertaamalla yhtyettänne jo tunnetumpaan bändiin tai luokittelemalla musagenrenne persoonallisesti. Lisää saatteeseen tulevat keikat, nettisivut sekä selkeät yhteystiedot, joista yhtyeen tavoittaa. Jos kyseessä on albumi, jonka lähetät radiotoimittajalle, kirjoita saatteeseen, mikä biisi levyltä on single. Näin kiireinen toimittaja tietää heti, mikä biisi levyltä kannattaa kuunnella.

Seuraa mediaa ja latauksia

Lähetettyäsi tiedotteita ja promolevyjä, seuraa tarkasti lähestymiäsi medioita. Tarkista uutisoidaanko tiedotetta, ladataanko tai soitetaanko biisiä. Tarkista nettisivujen tai You Tube -kanavan kävijävirtauksia ja klikkejä. Näin huomaat, onko viestisi herättänyt kiinnostusta ja voit jakaa mahdollisia uutisointeja omissa some-kanavissasi.

Kysy perään

Lähetettyäsi promolevyn tai latauslinkin, voit valikoidusti kysyä vastaanottajilta, ovatko nämä ehtineet kuunnella levyäsi tai kiinnostaisiko heitä ehkä haastattelu tai vaikka musiikkivideon ensi-ilta julkaisun lähestyessä. Voit myös itse ehdottaa, jos mielessäsi on joku tietty palsta tai ohjelma, johon haastattelu voisi olla sopiva. Tässäkin on hyvä muistaa, että olet tutustunut kontaktoimaasi mediaan etukäteen ja osaat arvioida, mikä voisi olla yhtyeesi kuulijakuntaa puhutteleva ohjelma tai palsta.

Ole toimissasi asiallinen ja ystävällinen. Yleensä median kontaktoiminen on mukavaa puuhaa ja toimittajat ovat kiinnostuneita uusista julkaisuista, yhtyeistä ja ilmiöistä!

Kirjoittanut
Maiju Asikainen
Frontier Promotion +358 45 6316 728
maiju[at]frontierpromotion.com
www.frontierpromotion.com

Lue aiheeseen liittyvät jutut Rytmimanuaalissa

Julkaistu: 3.9.2015