Artistina toimiminen – Biisit – Julkaisut – Livetoiminta – Promootio – Musiikkibisnes
Artistina toimiminen
Itseanalyysi ja tilannearviointi
Mikä sujuu ja millä toiminnan osa-alueilla olisi petrattavaa?
Toiminnan suunnitteleminen
Miten artistien ulkomusiikillista osaamista hyödynnetään bändin hyväksi parhaiten? Millaisia taloudellisia ja ajallisia resursseja artistilla on käytössään oman toimintansa edistämiseen?
- MATSI: musiikillinen artistin toimintasuunnitelma
- MATSI: Työnjako
- Bändiliiderit: Turmion Kätilöiden MC Raaka Pee
- Bändiliiderit: Erja Lyytinen
- Bändiliiderit: Tommi ”Thomas Corpse” Hoffrén
Imago ja brändi
Millaisena artisti haluaa näyttäytyä suuren yleisön silmissä?
- Artistin tarina ja imago
- Imago ja visuaalisuus: Ville Malja säveltää kehysten sisään
- Imago ja visuaalisuus: Ville Malja kertoo Lapko-logon tarinan
- Imago ja visuaalisuus: Miten Lapkon Ville Maljasta tuli paitakauppias
Luovuus
Bänditoiminta on luovaa työtä mutta luovuus ei rajoitu pelkästään itse musiikkiin. Visuaalinen ilme, oheistuotteet, erilaiset infopaketit yms vaativat myös luovuutta ja sen vaaliminen ja kehittäminen on artistille perustaito ja elinehto. Artikkeleita tulossa.
Artistin talous
Rahaliikenteen suunnitteleminen ja hallinnointi.
Artistin hyvinvointi
Henkinen ja fyysinen jaksaminen.
- Musiikki ja mielenterveys: Juska Salminen ja burn out HIMissä
- Intohimo, työmania ja jaksaminen: Haastattelussa Kimmo Aroluoma
Biisit
Vaihtoehto 1 – Tee itse
Vaihtoehto 2 – Teetä muilla
Vaihtoehto 3 – Soita covereita
Säveltäminen
- Säveltäminen: mistä lähteä liikkeelle ja miten saattaa biisi valmiiksi?
- Musiikin säveltämisestä : haastattelussa PETRI “LOWLAND” ALANKO (Osa 1/2)
- Musiikin säveltämisestä : haastattelussa PETRI “LOWLAND” ALANKO (Osa 2/2)
- Musiikin säveltämisestä: haastattelussa Noumenan Ville Lamminaho
- Musiikin tekemisestä: Sami Albert Hynninen
Sanoittaminen
- Sanoittaminen: ideasta tekstiksi
- Heikki Salon neuvoja aloitteleville sanoittajille
- Kymmenen kysymystä lyriikasta: Tuomas Holopainen
- Kymmenen kysymystä lyriikasta: Markus Laakso: Kuolemanlaakso
- Kymmenen kysymystä lyriikasta: Iisa Pykäri
- Kymmenen kysymystä lyriikasta: Jarkko Martikainen
- Kymmenen kysymystä lyriikasta: Maija Vilkkumaa
Esituotanto
Biisien sovittaminen, treenaaminen, demottaminen ja muu ennen studioon menemistä tapahtuva toiminta.
- Musiikin sovittaminen: Esa Lilja
- Esituotanto: Kivi Larmola
- Esituotanto ja demottaminen: Haastattelussa Swallow the Sun -biisintekijä Juha Raivio
- Esituotanto ja demottaminen: Haastattelussa Saran biisintekijä Joa Korhonen
- Esituotanto ja demottaminen: Haastattelussa Khid/DJ Kridlokk
Tilaustyöt
Muut musiikin alan uramahdollisuudet.
- Lisätuloja katalogimusiikilla
- Haluatko house writeriksi?
- Pelimusiikki – miten Ari Pulkkisesta tuli Angry Birds -säveltäjä?
- Haastattelussa Ari Pulkkinen – miten peliin sävelletään?
- Pelimusiikki: Ari Pulkkinen kertoo, millä pelisäveltäjä elää
Julkaisut
Studiotyöskentely
Kannattaako artistin varata aikaa kaupallisesta studiosta levyn tekoon vai olisiko kotiäänittäminen realistinen vaihtoehto? Mitä studiossa itse asiassa tapahtuu ja mitä voi tehdä itse?
- Studiotyö: valmistautuminen, studion valinta ja studioon saapumine
- Studiotyö: äänitysvaihe ja äänittämisen jälkityöt
- Editointi, miksaaminen ja masterointi
- Jussi Jaakonaho: Mihin tuottajaa tarvitaan? Osa 1/3: Dokumentoijista visionääreiksi ja valmentajiksi
- Jussi Jaakonaho: Mihin tuottajaa tarvitaan? Osa 2/3: Tuottaminen on valintoja
- Jussi Jaakonaho: Mihin tuottajaa tarvitaan? Osa 3/3: Tuottaja ei ole bändin ylimääräinen jäsen
- Tuottajan pauloissa
- Studioharrastukseni: Karri Kallio
Julkaisu
Digitaalinen julkaisu, fyysinen levy vai molemmat? Levy-yhtiölle vai omakustanteena? Yksittäinen biisijulkaisu vai kokonainen levy?
- Omakustanneäänitteen julkaiseminen
- Julkaisuformaatin merkitys
- Musiikin digitaalinen jakelu
- Musiikin jakopalvelut, Soundcloud ja Bandcamp
- Label eli levymerkki ja niiden toiminta
- Digitaalinen jakelu ja julkaisun promootio: haastattelussa Jaakko Tarvainen
- Miten Lost Society sai levytyssopimuksen?
Livetoiminta
Keikkojen bookkaaminen
Kannattaako keikat bookata itse vai olisiko jossain vaiheessa parempi kääntyä ohjelmatoimiston puoleen? Miten se tapahtuu ja miten rahakuviot hoidetaan?
- Keikkojen myyminen itse
- Keikkamyynti: mistä ensimmäiset keikat?
- Keikkatuotanto: sovittavat asiat esituotantovaiheessa
- Miten järjestää keikkailta harrastajavoimin?
- Keikkojen markkinointi kuuluu kaikille
- Keikkamyyjän ja bändin yhteistyö
- Keikkamyyjä artistin yhteistyökumppanina
Esiintyminen
Asiaa lavatyöskentelystä
- Miten esiintymisjännityksestä kesytetään ystävä? Haastattelussa Samae Koskinen, Arto Tuunela ja Kirsi Ylijoki
- Miten esiintymistä voi opetella?
- Esiintyminen – viihdettä, taidetta, korkeampaa kutsumusta? Haastattelussa Tomi ”Mr. Lordi” Putaansuu, Tuomas ”Spellgoth” Rytkönen ja Mira Luoti
Keikkailu käytännössä
Miten keikkapaikalle kuljetaan ja mitä tapahtuu ennen keikkaa, sen aikana ja sen jälkeen?
- Tekninen raideri ja lavakartta
- Miten keikalle kuljetaan?
- Roudaus ja soittokamojen pakkaaminen
- Backline keikalle
- PA- ja valolaitteisto keikalle
- Keikkapäivä ja keikan soittaminen
- Keikkailu ja Teosto
- Kymmenen käskyä showcase-keikoille
Keikkapaikan crew
- Talonmiehet: Henkilökuvassa Tommi Kurki / Suisto-klubi
- Talonmiehet: Henkilökuvassa Jarttu / Lahden Torvi
- Talonmiehet: Haastattelussa Antti Kirvesmäki / Tavastia
- Talonmiehet: Haastattelussa Jarski Jaakkola / 45 Special
- Talonmiehet: Anni-Sofia Annala / Elmun baari
- Talonmiehet: Henkilökuvassa Peve Hämäläinen / Tampereen Klubi
- Mikä on DJ?
- Majakanvartijat: valomiehet haastattelussa
Kiertueet
- Suoria sanoja kiertue-elämästä: haastattelussa kitarateknikko Kimmo Aroluoma
- Ulkomaankiertueen järjestäminen: case-esimerkki
Promootio
Promootio käytännössä
- Miten musiikkia markkinoidaan?
- Promootion kymmenen käskyä
- Kuinka saada oma biisi radiosoittoon?
- Kuinka saada näkyvyyttä printtimediassa?
- Tee-se-itse –promopaketti; julkaisun promoaminen medialle
- Kuinka hyödyntää sosiaalista mediaa musiikin markkinoimisessa?
- AncarA maksoi oppirahansa yhteiseen pottiin: viisi asiaa, joita Suomen Spinal Tap opettaa
Markkinointisuunnitelma
Artikkeleita tulossa.
Oheistuotteet
- Bändikrääsää maan ja taivaan väliltä – haastattelussa Eläkeläisten merchandise-kauppias Tomi Riionheimo
- Rättikauppaa käytännössä – haastattelussa Eläkeläisten merchandise-kauppias Tomi Riionheimo (osa 2)
- Miten raha liikkuu oheistuotekaupassa? Haastattelussa Eläkeläisten merchandise-kauppias Tomi Riionheimo (osa 3)
Kohderyhmä
Kenelle bändi musiikkiaan tekee ja markkinoi. Artikkeleita tulossa.
Videotuotanto
Musiikkivideot ovat jo kaikkien saatavilla jopa budjetista riippumatta. Miten musiikkivideo tehdään ja miten sitä käytetään? Artikkeleita tulossa.
Musiikkibisnes
Verkostoituminen
Luo mahdollisimman kattava kontaktiverkosto niin nopeasti kuin mahdollista ja jatka verkoston laajentamista ja päivittämistä läpi elämän! Mitä muita samanlaisia ja samaan kohderyhmään vetoavia bändejä löytyy ja onko heidän kanssaan mahdollista tehdä jonkinlaista yhteistyötä? Mitä eri yhteistyötahot ja sidosryhmät tekevät ja mitä kukin odottaa artistin taholta?
- Musiikkibisneksen toimijat
- Elvis ry, musiikintekijän puheenvuoro: Olavi Uusivirta
- Tarvitsetko managerin?
- Musiikkialan järjestöjä
- Elävän musiikin yhdistykset
Tekijänoikeudet
Tekijänoikeusjärjestöt valvovat että musiikin tekijät saavat työnsä käytöstä korvauksen. Itse tekijänoikeus syntyy automaattisesti vaikka et olisikaan minkään tekijänoikeusjärjestön jäsen.
Sopimukset
Sopimuksissa on aina lopulta kyse rahasta joko suoraan tai epäsuorasti. Tästä syystä kaikki sopimukset kannattaa tehdä aina kirjallisena.