Promootion kymmenen käskyä

1. Maltti on valttia. Usein bändeillä on kauhea palo saada debyyttialbumi julkaistua, mutta se menee hukkaan, ellei kukaan tiedä siitä mitään. Tee siis sisältö- ja aikataulusuunnitelma: milloin singlet julkaistaan, missä vaiheessa albumi kannattaa julkaista. Milloin keikat alkavat ja millaisissa paikoissa soitatte. Aikatauluta markkinointisuunnitelma sen mukaan.

2. Debyyttinsä julkaisevan yhtyeen kannattaa olla aluksi yhteydessä paikalliseen mediaan ja lähestyä uutiskärjellä, joka voi olla uusi sinkku, albumi tai keikka omalla alueella. Lehdet eivät tee juttuja vain siksi, että teillä on hyvä bändi.

3. Mieti visuaalinen linjasi. Ulkoasun tulee kulkea käsi kädessä sen kanssa, mitä haluat musiikillasi viestittää. Saman visuaalisen linjan tulee toistua pressikuvissa, verkkosivuilla, markkinointimateriaaleissa, tiedotteissa, levynkansissa, musiikkivideoissa – kaikkialla. Myös siinä, miltä lavalla näytätte.

4. Kun bändisi on jo kerännyt meriittiä eli on julkaisemassa jotain, tekemässä isompia keikkoja tai pääsee isomman nimen lämmittelijäksi, voit laatia tiedotteen ja lähettää sen kokoamallesi mediarekisterille. Älä spämmää. Tiedota vain silloin, kun on tiedotettavaa. Muista vetävä otsikointi ja suoraan asiaan menevä kärki: ensimmäinen virke kertoo mitä, missä ja milloin. Sisällytä bändin keskeisen jäsenen kommentti, josta media voi napata uutiseen sitaatin. Tiedote saa olla korkeintaan A4:n pituinen. Jäsentele tiedote hyvin ja muista kielioppi. Lisää vielä pressikuvalinkki, verkkosivun osoite ja yhteystiedot. Pieni kuva tiedotteen ohessa värittää tekstiä.

5. Ulkopuolinen promoihminen kannattaa palkata, kun bändillä on jo joistain saavutuksia, kuten radiosoittoa, keikkoja ja yhteistyökumppaneita (levy-yhtiö, ohjelmamyyjä jne.) sekä pitkän tähtäimen suunnitelma eli yhtyeen jäsenet ovat sitoutuneita musiikin tekemiseen ja esittämiseen.

6. Vaikka sinulla olisi tiedottaja, älä jää kotiin odottamaan, että sinulle hankitaan haastatteluja. Jos tunnet toimittajia, käytä suhteita hyväksesi. Niin kaikki muutkin tekevät. Käy kissanristiäisissä, ole esillä ja tuo itseäsi tykö, jotta tiedetään, millaista musiikkigenreä edustat ja mitä ajankohtaista bändillesi on tapahtumassa. Kerro tiedottajalle itsestäsi enemmän kuin ajatteletkaan. Asia, joka tuntuu itsestäsi vähäpätöiseltä, voi olla se, mistä sinut muistetaan vielä vuosienkin päästä.

7. Hoida haastattelut ammattimaisesti. Ole sovittuna aikana sovitussa paikassa. Saavu haastatteluun selvin päin. Ota etukäteen selville haastattelun sisältö: kysytäänkö sinulta meikkivinkkejä vai puhutaanko musiikista. Radio- ja tv-haastatteluissa sekuntien tauot tuntuvat minuuteilta. Vältä siis pitkiä taukoja. Jos et heti tiedä, mitä vastaat, voit vaikkapa toistaa kysymyksen. Selvitä, otetaanko sinusta haastattelun yhteydessä myös kuvia. Harjoittele poseeraamista. Käytä media-aikasi hyväksi eli pysy haastatteluissa asiassa.

8. Älä lannistu negatiivisesta kritiikistä. Kun olet panostanut levyn tekemiseen paljon aikaa, rahaa ja voimavaroja, sen lyttääminen muutamalla rivillä tuntuu pahalta. Yritä silti katsoa eteenpäin ja muista, että se on vain yhden ihmisen mielipide. Negative ei kerännyt viiden tähden arvioita mutta myi aika ison läjän levyjä, kun taas monta viiden tähden levyä on myyty vain muutamia kymmeniä. Mene sitä tietä eteenpäin, johon itse uskot, äläkä lähde seuraamaan kriitikoiden toiveita.

9. Säilytä realismi. Vain harva rikastuu musiikilla, mutta se voit olla sinä, jos teet työsi pitkäjänteisesti ja hyvin. Jokainen menestynyt artisti on käynyt läpi kivikot ja karikot eikä ole lannistunut. Jokaisesta kuopasta voi siis nousta.

10. Ole hereillä. Tee suunnitelma, mutta ole myös valmis muuttamaan sitä. Jos juna on menossa päin seinää, pitää osata muuttaa suuntaa, ja jos jotakin positiivista tapahtuu, täytyy olla valmis ottamaan momentum haltuun.

Taija Holm (ProPromotion Oy:n toimitusjohtaja, asiakkaita mm. Eppu Normaali, Lovex, Popeda, Stratovarius, Yö. Vastannut aiemmin mm. Negativen, The 69 Eyesin ja J. Karjalaisen tiedotuksesta ja työskennellyt Poko Rekordsilla. Valittu Musiikki & Media -gaalassa neljä kertaa vuoden tiedottajaksi/markkinointipäälliköksi.)

Lisää luettavaa aiheesta debyyttiartisteille: Anna-Tiina Timosen opinnäytetyö Laurea-amk ”Artistibrändin lanseeraaminen ja markkinointi”

Kirjoittanut: Janne Flinkkilä
Kuva: Afa Vuotila
Julkaistu: 27.8.2014