Tusina kysymystä biisinteosta: Minja ”M” Koski

Tässä juttusarjassa pureudutaan biisintekijöiden sävellys- ja sovitusmetodeihin. Neljännessä osassa kurkistetaan näyttelijä-muusikko Minja Kosken maailmaan. Koski säveltää ja sanoittaa tunteikasta ja minimalistista indie popia taiteilijanimellä M. Hänen syyskuussa ilmestynyt Tehtaantyttö-debyyttinsä on kerännyt kehuja omaperäisyydestään ja tavastaan yhdistää lämpimänkaihoisaa suomalaisromanttista tunnelmaa koleampiin urbaaniin fiiliksiin. Levyn tuotannosta ja ohjelmoinnista vastasi Miikka Ahlman.

Mikä sai sinut alun perin aloittamaan biisien tekemisen?

Äänittelin huvikseni kolmevuotiaana omia improvisoituja lauluja kaseteille. Äidin oli vaikea saada minua syömään äänitysten ääreltä.

Onko suhde musiikintekoon muuttunut matkan varrella?

Se, mikä ei ole muuttunut, on tekeminen hauskuus. Olen välillä nauranut sitä, että kappaleideni aiheet eivät ole muuttuneet kolmevuotiaasta paljoakaan. Toisaalta, tekemisestäni on tullut pitkäjänteisempää ja suunnitelmallisempaa. Tällä hetkellä työskentelen toisen albumin kokonaisuuden parissa.

Minkälaisessa tilanteessa tai paikassa yleensä teet musiikkia?

Koirani vie minua hanakasti lenkkipoluille, ja siellä usein putkahtaa mieleen kaikenlaista. Tykkään myös työskennellä kotona, jossa minulla on piano.

Tarvitsetko ”oikean fiiliksen” säveltämiseen?

Mitään yhtä ainoaa oikeaa fiilistä ei ole, vaan niitä on useita. Yhteinen tekijä oikealle fiilikselle on kuitenkin oma rauha.

Teetkö biisejä jatkuvasti vai periodeissa? Onko sinulla kausia, jolloin biisejä ei synny?

Jos minulla on paljon teatteritöitä, teen musiikkia sirpaleisesti silloin kun ehdin. Tällä haavaa odottelen tulevaa kahden kuukauden jaksoa, jolloin voin keskittyä lähes kokonaan musiikin tekemiseen. Siitä tulee kivaa!

Mistä saat yleensä idean biisiin? Mistä yleensä lähdet liikkeelle?

Ideat tulevat yleensä liikkeellä ollessani, mutta niitä tulee usein myös, kun päätän vain antaa aikaa tekemiselle – eli kun istun pianon ääreen, avaan muistivihon ja alan hommiin. Useimmiten joku lause alkaa virittää biisiä aluilleen, ja laulumelodiaa alkaa tulla sanoineen. Sen jälkeen editoin tekstiä ja soinnutan. Jos taas olen pianon ääressä, prosessi on enemmän säestysvoittoinen, eli laulumelodia seuraa sormia.

Millaisia apuvälineitä käytät biisinteossa?

Käytän apuvälineenä pianoa ja tallennan ideat puhelimeen tai Zoomiin.

Kuinka olet kehittänyt biisinkirjoitustaitoasi?

Tekemällä vaan. Toisten tekstien säveltäminen on välillä hauskaa, koska silloin tulee monesti sävellettyä eri tavalla. Se vapauttaa, jos olen jumissa omien tekstieni kanssa.

Huomaatko biiseissäsi toistuvia maneereja? Pyritkö välttämään niitä?

Huomaan. Ne voi ottaa joko heikkoutena tai vahvuutena. Riippuu tilanteesta kumpina ne otan.

Kuinka kriittisesti suhtaudut omaan materiaaliisi? Lentääkö biisejä roskakoriin?

Biisejä lentää välillä roskiin. Kaj Chydeniuksen ajatus siitä, että kannattaa tehdä paljon, koska yksi laulu kymmenestä saattaa olla hyvä, on mielestäni toimiva ohje.

Otatko vastaan muiden kommentteja biisintekovaiheessa?

Biisintekovaiheessa en niinkään, mutta kun biisi on mielestäni jokseenkin valmis, annan sen mielelläni muiden kommentoitavaksi. Etenkin tuottajani ja soittokavereideni mielipiteet ovat tärkeitä.

Milloin biisi on valmis?

Biisi on valmis silloin kun siihen ei voi enää kajota, eli kun se on julkaistu.

Kirjoittanut: Markus Laakso
Kuva: Miikka Ahlman

Lue myös

Julkaistu: 8.2.2018