”Omien keikkojen myynti vie aikaa ja vaatii työtä”
Keikkojen myyminen alkuvaiheessa on vaativaa: keikat pitää myydä itse tuntemattomana artistina ja niistä on vaikea saada kohtuullista tai edes kulut kattavaa palkkiota. Keikkailu toimii aluksi promootiota artistille, joten keikkoja ei voi alkuvaiheessa ajatella tuottavana tulonlähteenä.
Ulkopuolinen keikkamyyjä on tavoiteltava vaihtoehto, mutta keikkamyyjän saaminen uran alkuvaiheessa voi olla vaikeaa. Osoittaakseensa potentiaalinsa artistilla on oltava näyttöä fanikunnasta, suosiosta, keikkakunnosta ja biisimateriaalista.
Ulkomaan keikat lisäävät monesti bändin uskottavuutta kotimaassa. Toisaalta, jos ei ole keikkakokemusta ja fanipohjaa kotimaassa, on syytä vielä miettiä ulkomaankeikkojen aloittamista. Ulkomaankeikoissa korostuu luotettavien yhteistyökumppaneiden merkitys.
Tehtäviä:
- Keikkapaikkojen kartoitus: Kartoita sopivat keikkapaikat ensin omalta alueelta ja sitten valtakunnallisesti. Katso missä samantyyppiset artistit ovat keikkailleet.
- Keikkamyynnin järjestäminen: kuka on paras myyjä ja kenellä on aikaa tehdä myyntityötä?
- Ota selvää, mitkä kaikki asiat keikkasopimuksessa otetaan huomioon?
- Mieti, miltä keikka näyttää (visualisointi ja lavapreesens).
- Miettikää keikkasetin sisältö, kesto ja ”draaman kaari”.
- Ota selvää tekniikasta ja henkilökunnasta keikoilla.
- Onko tavoitteena keikkailla ulkomailla?
Lue Rytmimanuaalissa:
MATSI alkuun | Edellinen Äänite- ja videotuotanto | Seuraava Imago, fanit ja tarina